تفاوت جوشکاری تیگ و co2
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

امروزه دستگاه‌های جوشکاری دارای انواع مختلفی هستند اما یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین این دستگاه‌ها؛ دستگاه جوش co2است. دستگاه جوش co2 اغلب برای فلزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صنایع مختلف یا کارخانجات تولیدی کاربرد دارند. از جمله این صنایع می‌توان از خودروسازی، دوچرخه‌سازی، تولید لوازم خانگی، پتروشیمی، نفت یا گاز و دیگر صنایع سبک و سنگین نام برد. دستگاه جوش co2 برای جوشکاری قوس الکتریکی مناسب است این دستگاه تحت گاز co2 کار می‌کند؛ به منظور خرید دستگاه جوش co2 مناسب؛ حتما بایستی از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر اقدام به ثبت سفارش و خرید نمایید. ما در آریسمان جوش، با ارائه‌ی انواع دستگاه‌های جوش برندهای معتبر، با قیمت مناسب و پشتیبانی پس از فروش، سعی در رفع نیازهای شما عزیزان داریم.
در دستگاه جوش co2 از یک سیم جوش به جای الکترود استفاده می‌شود که مزیت آن این است که تا اتمام آن اغلب زمان زیادی می‎برد و این امر به عمل جوشکاری سرعت می‌بخشد. ولی در دستگاه‌های جوش دیگر؛ جوشکار مجبور است هرزگاهی از الکترود جدید به دلیل تمام شدن الکترود قبلی استفاده کند. از مزایای دیگر آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- قابلیت مشاهده حوضچه مذاب و قوس الکتریکی
۲- حذف سرباره یا کاهش آن
۳- افزایش چگالی جریان به دلیل کم بودن قطر سیم جوش
۴- تنظیم ولتاژ و فشار گاز در حین جوشکاری
۵- کاهش هزینه‌های جوشکاری به دلیل‌عدم نیاز به تعویض الکترود

نکات ایمنی جوشکاری co2
هنگام استفاده از دستگاه جوش co2 در جوشکاری به روش میگ؛ رعایت نکات ایمنی ذیل الزامی است:
۱- مراقب‌عدم ضربه به سر مشعل دستگاه جوش باشید و از آن محافظت کنید.
۲- برای تمیز کردن و پاک‌سازی دستگاه جوش به هیچ وجه از گازوئیل استفاده نکنید.
۳- هر ۲۰۰ ساعت یک‌بار موتور محرک دستگاه جوش را چک نمایید.
۴- کابل‌های دستگاه را به لحاظ داشتن روکش پلاستیکی بررسی نمایید.
۵- به میزان گاز دمیده شده با قطر سیم جوش؛ بایستی دقت کرد و میزان مناسب آن‌را تنظیم کرد.
۶- صدای جوش co2 شبیه به صدای زنبور است و بایستی به طور مساوی پخش شود؛ لذا این امر مهم را همواره در نظر داشته باشید که در این فرآیند جدایی و ارتباطی وجود ندارد.
۷- جوشکار در حین فرآیند جوشکاری لازم است برای جلوگیری از آسیب با گاز دی اکسید کربن از ماسک استفاده نماید.

تفاوت دستگاه جوش co2 با جوشکاری تیگ
این دو مدل جوشکاری دارای اختلافات شایان ذکری با یکدیگر هستند که کاربری آن‌ها را متفاوت و منحصر به فرد می‌کند. لازم به ذکر است که به عنوان اولین تفاوت در جوشکاری تیگ یا آرگون از تنگستن و گازهای خنثی استفاده می‌شود؛ ولی در جوشکاری co2 از فلزات و گازهای خنثی استفاده می‌شود. از دیگر تفاوت‌های این دو مدل جوشکاری سرعت فرآیند آن‌هاست؛ همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد سرعت در دستگاه جوش co2 بسیار بالاتر از سایر روش‌های جوشکاری از جمله روش TIG است. گاز co2 به عنوان یک لایه محافظ در جوشکاری MIG به کار گرفته می‌شود؛ ولی در جوشکاری تیگ از جوش نقطه‌ای استفاده می‌شود.

ضمنا لازم است به این مطلب اشاره کرد که جوش میگ به طور مداوم قابل استفاده است. از دیگر تفاوت‌های قابل ملاحظه این دو روش جوشکاری؛ می‌توان به ضخامت جوش اشاره کرد. بر همین اساس ضخامت جوش تیگ از جوش میگ کمتر است به گونه‌ای که ضخامت جوش میگ تا ۴۰ میلی‌متر و ضخامت جوش تیگ به ۵ میلی‌متر می‌رسد.





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: