کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

در صنایع کابل‌سازی؛ سیم‌ و کابل‌ نسوز در انواع بسیار متنوعی بر اساس نوع کاربرد و مکان استفاده تولید می‌شوند؛ بر این اساس در زمان تهیه و خرید سیم و کابل نسوز مورد نظر؛ بایستی ضمن توجه به کاربرد و مکان استفاده؛ به عوامل متعددی از جمله میزان ولتاژ جریان، میزان حداکثری دمای کارکرد سیم، مدت زمان یا بازه بلند مدت کارکرد سیم و کابل توجه داشت.
این کابل‌ها عموما دارای انعطاف‌پذیری فوق العاده‌ایی بوده و در برابر گرما و سرمای طاقت فرسا بسیار مقاوم هستند؛ همچنین مقاومت قابل توجهی در برابر مواد شیمیایی، مواد اسیدی، الکل‌ها و مواد روغنی از خود نشان می‌دهند. از مزایای دیگر سیم و کابل نسوز می‌توان به مقاومت در برابر اشعه‌های گوناگون مثل ماورا بنفش، گاما و مادون قرمز اشاره کرد. بر همین اساس و بر پایه ویژگی‌های فوق العاده خود؛ در جهان برای استفاده در صنایع و سیستم‌های حساس و ضد حریق بسیار کاربردی هستند.
کاربرد سیم و کابل اعلام حریق
این کابل‌ها در بسیاری از سیستم‌ها منجمله سیستم‌های اعلام حریق، سیستم‌های کاشف حریق، سیستم‌های اطفاء حریق، سیستم‌های روشنایی مخصوصا روشنایی اضطراری کاربرد داشته و در بین فروشندگان و خریداران این کابل‌ها رواج یافته است.
» استفاده درکابل کشی سیستم اعلان
» استفاده در اعلام و اطفای حریق
» استفاده در سامانه‌های هشدار صوتی
» استفاده در مدارهای روشنایی اضطراری
» در ساختمان‌های مسکونی و ادارات و غیره
برای مشاهده دیگر محصولات سیم و کابل به صفحه سیم و کابل سیلیکونی مراجعه فرمایید، همچنین با مراجعه به صفحه فروشگاه تمامی محصولات پلیمر عایق اسپادانا را ملاحظه نمایید.
کابل نسوز شیلددار
به کابل‌هایی که از یک لایه محافظ داخلی برخوردار باشند کابل نسوز شیلد دار می گویند. اما شاید از خود بپرسید هدف از شیلددار کردن این کابل ها چیست؟ در پاسخ می‌گوییم که در جهت محافظت از اطلاعات جاری در کابل‌ها در مقابل تداخلات مکانیکی و الکتریکی می‌باشد. از این کابل‌ها معمولا به منظور انتقال سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ در صنعت مورد استفاده قرار می‌دهند.

اگر کابل‌های شیلد دار از شیلد برخوردار نباشند مادامی که در مجاورت نویز های الکتریکی یا کابل‌های پاور قرار بگیرند قادر به انتقال صحیح اطلاعات نمی‌باشند. همچنین سیگنال های دریافتی به وسیله آن‌ها از خطا برخوردار می‌باشند. اما اگر از شیلد استفاده شود می‌توان مدار انتقال در مقابل تداخلات مغناطیسی خارجی محافظت نمود. در رابطه با کاربرد کابل برق ضد حریق شیلد دار باید گفت که در جهت اتصال دستگاه‌ها در خطوط تولید مانند ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می توانید که این کابل‌ها را به برق اصلی اتصال دهید.

نکته‌ای که باید فراموش نکنید این است که خمش مستمر کابل‌های شیلد دار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اگر زمان به کارگیری کابل های شیلد دار نسوز به حرکت آن ها احتیاج نباشد نصب در سینی ها و کانال ها و … پیشنهاد می شود. استفاده از این کابل ها در مکان هایی که حد متعارفی از تداخل میدان مغناطیسی وجود داشته باشد توصیه می شود.

کابل نسوز شیلد دار برای استفاده در داخل ساختمان و جایی که دمای محیط بین ۵+ تا ۴۰+ درجه سانتی گراد باشد طراحی شده اند. شما می توانید که انواع کابل نسوز و کابل نسوز شیلد دار را به صورت اینترنتی از فروشگاه اینترنتی پلیمر عایق اسپادانا خریداری نمایید.
ویژگی های مهم کابل اعلام حریق
در هر صورت سیم و کابل مقاوم باید دارای این ویژگی ها نیز باشد:

۱. کم دود باشد.

۲. بدون گاز سمی و خورنده باشد.

۳. بدون انتشار شعله باشد.

۴. قابلیت حفظ مدار در آتش سوزی و ضربات مکانیکی تا ۲۰ دقیقه را داشته باشد.

۵. همچنین باید قابلیت حفظ مدار در شرایط آتش سوزی به مدت ۱۸۰ دقیق را حتما داشته باشد.

۶. فویل و شیلد دار بودن





:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: