بهترین مدل های ماسک شیمیایی
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی تنفسی، ماسک ایمنی نیم صورت است. این ماسک‌ها از سیستم تنفسی در مقابل گاز‌های خطرناک و شیمیایی محافظت می‌نماید.
ورود گازهای سمی و ترکیبات شیمیایی به زندگی انسان‌ها سبب شد تا در مواجهه با چنین سیالاتی، با درصد بالاتری از اصول ایمنی پیروی کنند. لزوم استفاده از ماسک‌های مختلف برای حفاظت از شش‌ها و دستگاه تنفسی، به‌خوبی الزامی بودن استعمال ماسک‌ها بالاخص ماسک نیم صورت دو فیلتر را نشان خواهد داد‌.
ماسک‌های نیم صورت دو فیلتر، نوعی از ماسک‌های شیمیایی هستند که اگر بر صورت قرار بگیرند، دهان و بینی را به طور کامل می‌پوشانند. تفاوت این ماسک با نوع تمام صورت در پوشاندن صورت است که آنها چشم‌ها را نیز می‌پوشانند. به‌همین دلیل از این ماسک‌ها برای مکان‌هایی که برای چشم خطری وجود ندارد استفاده میشود. البته درصورت نیاز میتوان از عینک‌های ایمنی یا شیلد‌های محافظ صورت، برای مراقبت از چشم استفاده نمود.
ماسک نیم صورت در دو نمونه دو و یک فیلتری در بازار قابل تهیه است و یک مزیت متمایزکننده برای این محصول، امکان استفاده هم‌زمان از عینک آزمایشگاهی می‌باشد در مواقعی که ممکن است گاز سمی خطراتی برای بینایی کاربر به همراه داشته باشد. اغلب ماسک‌های نیم صورت دو فیلتری در فضای آزمایشگاه کاربرد دارند.
کاربرد ماسک ایمنی نیم صورت
گاهی اوقات مجبور می‎شوید در شرایط شغلی نامناسب کار کنید و در عین حال بایستی از سیستم تنفسی خودتان محافظت کنید؛ چرا که در این محیط‎‌ها گازهای خطرناک، هوای آلوده، وجود گرد و غبار به راحتی می‎تواند به سیستم تنفسی شما آسیب بزند. ماسک ایمنی نیم صورت یکی از تجهیزات ایمنی تنفسی است که در این چنین شرایطی می‎تواند کمک شایانی برای شما محسوب شود. این ماسک‎‌ ها مدل‌های مختلفی دارند و به همین دلیل کاربردهای گسترده‎ای هم دارند.
ماسک نیم صورت از جمله ماسک‌هایی است که در محیط کاری که مواد بسیاری حساسی جود ندارد و در عین حال گوش و چشم‌ها آسیب نمی‎بینند، مورد استفاده قرار می‎گیرند. از جمله کاربردهای خرید ماسک شیمیایی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:
⏪در مکان‌هایی همچون چاپخانه‌ها، دفاتر فنی و … به علت وجود غبار مواد رنگی، گاز، تونر دستگاه از این ماسک‌ها استفاده می‎شود.
⏪در منازل زمانی که با مواد شیمیایی همچون جوهر نمک و وایتکس سرو کار دارید؛ می‎توانید از این ماسک ایمنی بهره ببرید.
⏪در سالن‌های زیبایی چرا که بوی نامطبوع کراتین و مواد کاشت ناخن بسیار آزار دهنده خواهد بود.
⏪در حال حاضر برای محافظت سیستم تنفسی در برابر بیماری کرونا، پزشکان از این ماسک‌ها استفاده می‎کنند.
جنس ماسک ایمنی نیم صورت
ماسک نیم صورت از معمولا از سیلیکون و پلاستیک‌های فشرده یا TPE تولید می‎شوند. ماسک‌‎های نیم صورتی که از سیلیکون ساخته می‎شوند قدرت جذب ذرات بیشتری به نوع ماسک‎‌هایی TPE دارند. البته برخی از ماسک‎‌های نیم صورت را با پلاستیک‎های مصنوعی نرم می‎سازند که بسیار کم وزن هستند و به راحتی مورد استفاده قرار می‎گیرند.

این مدل ماسک‌ها صورت را اذیت نمی‎کنند یعنی به راحتی روی صورت می‎نشینند، چرا که به صورت آرگونومیک طراحی شده اند و دارای لبه برگشتی هستند. این لبه‌های برگشتی باعث می‎شوند که روی نقاط حساس صورت هیچ گونه فشاری وارد نشود و از ورود گرد و غبار یا گازهای سمی جلوگیری شود.

ماسک ایمنی نیم صورت به صورت تک فیلتر و دو فیلتر ساخته می‎شوند که هر کدام مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند و در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می‎‎گیرند.

مدت زمان استفاده از ماسک ایمنی نیم صورت
این ماسک‌ها انواع مختلفی دارند که معمولا فیلترهایی روی آن‎ها نصب شده است که زمان استفاده از ماسک به فیلترها بستگی دارد. که در حالت کلی زمان استفاده از یک فیلتر هم به میزان بار ورودی بستگی دارد یعنی نوع آلاینده، میزان غلظت آن، مدت زمان فعالیتی که فرد از فیلتر استفاده می‎کند و در عین حال فعالیت می‎کند.

اگر فیلتر ماسک Hg-P3 باشد بیشترین زمانی که می‎توان از ماسک استفاده کرد 50 ساعت است. در حالت کلی زمانی که تنفس در ماسک سخت شود و یا این که احساس تنگی نفس داشتید باید سریع از محیط کاری خارج شوید.

ماسک‌های تنفسی مطابق با ارگونومی سر افراد طراحی می‌شود و فیلتر‌های آن‌ها قابلیت جابجایی دارد. طول عمر این ماسک‌های شیمیایی حدود پنج سال است. بعد از پنج سال ممکن است قطعات پلاستیکی این ماسک‌ها تجزیه شوند.

لینک های مرتبط:

اعلام حریق سنس





:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: