ابزار های کنترل جریان الکتریکی کدامند ؟
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

مقره نوعی ابزار عایق مانند در سیستم‌های انتقال برق به منظور کنترل جریان الکتریکی است؛ مقره‌ها به دلیل خاصیت عایق مانندشان دارای مقاومت الکتریکی بالایی هستند که این ویژگی باعث می‌شود عملاً جریان برقی از آن‌ها عبور نکند. محل قرارگیری و نصب مقره‌ها عموماً در سیستم‌های برق‌رسانی هوایی بر روی دکل‌های برق یا تیرهای هوایی است و به این وسیله از جریان رسانا به زمین از طریق بدنه دکل یا تیر هوایی جلوگیری می‌کنند؛ همچنین مقره بر اساس نوع کاربری و شرایط محل استفاده از جنس‌های خاصی تولید می‌شود، اغلب برای ساخت مقره‌ها از جنس چینی، شیشه‌ای، کامپوزیتی استفاده می‌شود.

فرآیند جابجایی توان الکتریکی را انتقال انرژی الکتریکی گویند. این فرآیند معمولاً شامل انتقال انرژی الکتریکی از مولد یا تولید کننده به پستهای توزیع نزدیک شهرها یا مراکز تجمع صنایع است و از این پس یعنی تحویل انرژی الکتریکی به مصرف کننده‌ها در محدوده توزیع انرژی الکتریکی است. انتقال انرژی الکتریکی به ما اجازه میدهد تا به سادگی و بدون پذیرفتن هزینه حمل سوختها و همچنین جدای از آلودگی تولید شده از سوختن سوختها در نیروگاه، از انرژی الکتریکی بهره بگیریم. حال آنکه در بسیاری موارد انتقال منابع انرژی مانند باد یا آب سدها غیر ممکن است و تنها راه ممکن انتقال انرژی الکتریکی است.

 

به علت زیاد بودن میزان توان مورد بحث، ترانسفورماتورها کمابیش در ولتاژهای بالایی کار میکنند(۱۱۰ کیلوولت یا بیشتر). انرژی الکتریکی معمولاً در فواصل دراز به وسیله خطوط هوایی انتقال مییابد. از خطوط زیر زمینی فقط در مناطق پر جمعیت شهری استفاده میشود و این به دلیل هزینه بالای راهاندازی و نگهداری و همچنین تولید توان راکتیو اضافی در این گونه خطوط است.

 

امروزه خطوط انتقال ولتاژ، بیشتر شامل خطوطی با ولتاژ بلاتر از ۱۱۰ کیلوولت می‌شوند. ولتاژهای کمتر، نظیر ۳۳ یا ۶۶ کیلوولت به ندرت و برای تغذیه بارهای روشنایی در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولتاژهای کمتر از ۳۳ کیلوولت معمولاً برای توزیع انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ولتاژهای بیشتر از ۲۳۰ کیلوولت با نام "ولتاژهای بسیار بالاً (extra high voltage) یاد می‌شود چرا که بیشتر تجهیزات مورد نیاز در این ولتاژها با تجهیزات ولتاژ پایین کاملاً متفاوتند.

از جمله تجهیزات کاربردی در سیستم های انتقال جریان میتوان به مقره اشاره کرد که در ادامه انواع آن آورده شده است.

۱- عبوری: عموماً به شکل لایه‌های استوانه‌ای هستند که در سرهای ورودی و خروجی تجهیزات فشار قوی برق استفاده می‌شوند و از ایجاد جرقه بین بدنه دستگاه با خط عبوری برق ممانعت می‌کنند.

 

۲- اتکایی: به شکل استوانه‌های توپر و توخالی با فرو رفتگی یا برآمدگی‌هایی روی سطح استوانه طراحی شده‌اند؛ در تابلوهای فشار برق قوی و همچنین برای نگهداری شین‌های فشار قوی استفاده می شوند.

 

۳- سوزنی: این مقره‌ها عموماً از جنس شیشه، سیلیکون، پلاستیک یا پلیمر ساخته می‌شوند و محل استفاده این تجهیزات غالبا در برج‌های میانی و دارای ولتاژ ۳۳ کیلو ولت است.

 

۴- بشقابی یا کششی: این مقره‌ها عموما به شکل دیسک یا بشقاب ساخته می‌شوند و در برج‌های کششی به صورت زنجیره‌وار با زنجیره‌های دوتایی، سه تایی یا بیشتر استفاده می‌شوند.

 

۵- مهار: این مقره‌ها عموماً از جنس چینی هستند و در خطوط ولتاژ ضعیف استفاده می‌شوند.





:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: