مهم تجهیزات برقی در ساختمان
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

یکی از تجهیزات برقی مهم در ساختمان، جعبه فیوز مینیاتوری یا همان جعبه مینیاتوری می باشد که سر خط همه مصرف کننده ها به آن منتهی می شود و درواقع می توان آن را تامین کننده برق تمامی واحدهای مسکونی یک ساختمان دانست. نحوه عملکرد این جعبه مینیاتوری بدین صورت است که برق خود را مستقیماً از کنتور اصلی برق ساختمان می گیرد و از انجا برق واحد ها تامین می شود. امروزه به دلیل ضرورت استفاده از آن، جعبه فیوزها دارای بازه ی متفاوتی از تعداد جایگیری فیوزها هستند. نوع کاربردی و خانگی تابلو توزیع برق عموماً در واحدهای مسکونی و تجاری جعبه فیوز یا تابلوی مینیاتوری نامیده می شود که در دو نوع جعبه فیوز مینیاتوری توکار و جعبه فیوز مینیاتوری روکار تولید می شود.   

جهت عیب‌یابی ساده‌تر در زمان‌های وقوع مشکلات برقی، معمولا برق ورودی هر قسمت و اتاق از خانه را از هم جدا می‌کنند و پس از عبور از یک فیوز، این جریان برق را به محل مورد نظر می‌رسانند. این کار سبب می‌شود تا در صورت ایجاد مشکل در یک بخش یا ایجاد اتصال کوتاه، فیوز مربوط به جریان برق بخش مورد نظر، قطع شود. این فیوزها برای مرتب بودن و دسترسی ساده‌تر، درون جعبه فیوز مینیاتوری جای می‌گیرند. در واقع جعبه فیوز مینیاتوری برای نگهداری و محافظت از کلیدها و جعبه فیوز مینیاتوری که جز پرکاربردترین و مهمترین قطعات در سیم کشی و کابل کشی اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه‌ی محافظت از فیوزها و سهولت دسترسی به آن‌ها را به‌عهده دارند.

 

انواع فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری و فشنگی

 

 این فیوزها از مدارات برق در برابر اتصال کوتاه (برخورد سیم فاز با نول ) و اضافه بار (کشیدن جریانی بیشتر از جریان ذکر شده بر روی فیوز ) محافظت می کنند، دارای یک ورودی و یک خروجی  هستند و در مسیر سیم فاز قرار می گیرند، به عبارتی به صورت سری در مدارهای برق ساختمان قرار می گیرند. محل قرار گرفتن و نصب این جعبه فیوز مینیاتوری داخل واحد های مسکونی است و می توان آن را در داخل واحد، بیرون واحد و یا در نزدیکی درب واحد نصب نمود. از نکاتی که حتما باید به آن توجه نمود استفاده از کلید های FI یا محافظ جان درجعبه فیوز می باشد.

 

 فیوزهای محافظ جان

 

فیوزهای محافظ جان امروزه جایگاه خوب و پر طرفداری در میان تجهیزات ساختمانی  دارد،  این فیوز علاوه بر اضافه بار و اتصال کوتاه، می تواند از برق گرفتگی، شوک الکتریکی، جریان نشتی و افزایش ولتاژ هم از مدار شما محافظت کند و دارای دو ورودی و دو خروجی دارند. یعنی علاوه بر سیم فاز، سیم نول هم به فیوز محافظ جان وصل می شود. کلید های محافظ جان نیز همانند کلیدهای مینیاتوری می توانند در انواع جعبه فیوز مینیاتوری قرار بگیرند و در صورت وجود اضافه بار در مدار جریان برق را قطع کنند تا به سایر وسایل برقی و نیز جان افراد آسیب وارد نشود.

در انتخاب جعبه فیوز مینیاتوری یا قاب مینیاتوری حتما به نکات زیر توجه نمایید :تطبیق رنج محصول با تعداد فیوز مورد نیاز

 

درجه حفاظت جعبه IP ( مقاومت در برابر حرارت و آب و سایر عوامل محیطی)

استحکام فیزیکی محصول خصوصاً قفل و لولای درب 

سهولت نصب

مقاومت در برابر نور خورشید و تنش های محیطی روزمره

زیبایی و کاربری آسان

ابعاد و ویژگی جعبه فیوز

ویژگی‌های این محصول به موارد ذیل تقسیم می‌شود:

 

قابلیت نصب گلند نمره 16

درب همسطح با بدنه و امکان نصب راحت به دیوار

بسته بندی مناسب در کارتن 3لایه

ضخامت ورق 0.7و 1 میلیمتر(صادراتی)، قفل درجه یک ترک

دارای قاب دوم (روبند) و لیبل برچسبی

دارای شمش ارت و نول (صادراتی)

امکان تغییر ارتفاع ریل مینیاتوری (صادراتی)

مدل های داخلی 8 ، 12 ، 16 و 24 تایی در دو نوع روکار و توکار

مدل های صادراتی 12+3 ، 18+3 ، 27+3 ، 36+3 تایی توکار

استفاده از مرغوب ترین رنگ پودری الکترواستاتیک(پکا)

خط رنگ کانوایر و سیستم شستشو اسید شویی و فسفاته (به صورت اتوماتیک)





:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: